Select Page

از دیرباز بوجاری کردن در مزارع جو و گندم رواج زیادی داشت که با یک چنگال دانه ها را به هوا می ریختند و به صورت طبیعی وزش باد سبب کنار رفتن ناخالصی و پوسته از دانه گندم و جو میشد.

بوجاری کردن فرآیندی است که انواع دانه ها نظیر دانه گندم ، جو و برنج و … طی آن از پوست خود جدا می شود. یا به نوع دیگر دستگاه بوجاری برای تصفیه قسمت های اضافی غلات و حبوبات مانند ساقه ، پوست و ضایعات از ناخالصی ها است .

اساس کار دستگاه بوجاری

دستگاه بوجاری با داشتن انواع سرند با اندازه های مختلف و باد فن در چندین مرحله سبب می گردد اضافات محصول گرفته شده و تنها محصول نهایی برای استفاده باقی بماند .
اساس کار دستگاه بوجاری به دو بخش است که در قسمت اول با دمیدن باد توسط فن با توجه به وزن اضافات و خود محصول اصلی، ناخالصی ها زدوده می شوند و سپس با چند مرحله الک با توجه به اندازه دانه سایر موارد اضافی مانند علف های هرز ، خاشاک ، برگ و ساقه و … جدا می شنود.

انواع دستگاه بوجاری

دستگاه بوجاری انواع گوناگونی دارد که با توجه به نوع محصول و نحوه ناخالصی های آن دستگاه فرق می کند اما وجه مشترک هر نوع دستگاه بوجاری پاک سازی محصول از ناخالصی است .
دستگاه بوجاری حبوبات ، دستگاه بوجاری غلات ، دستگاه بوجاری تخمه ، دستگاه بوجاری گندم ، دستگاه بوجاری کنجد و … از جمله ماشین های بوجاری پر استفاده هستند .